torsdag 1. desember 2011

LMS

LMS er en viktig komponent i et digitalt læringsmiljø. LMS er et læringsstøttesystem (Learning Management System).

LMS må bestå av en funksjonalitet som kan fungere støttende i et læringsarbeid. Den må kunne behandle data og må ha forskjellige brukernivå.

Selv om det finnes mange forskjellige læringsplattformer har jeg bare vært borti to. It`s learning og Fronter. Disse blir som digitale klasserom som fremmer bruken av digitale verktøy.
Læreren kan legge ut leksjoner, prøver, informasjon o.l. på systemet og elevene kan gå inn å lese det.

Her forleden hadde Sula u. skole tentamen i engelsk. Denne skulle gjøres digitalt, altså skrive på en datamaskin, og sende inn digitalt. Vi brukte da it`s learning. Elevene har egne brukernavn og passord og logget inn på LMS, fant "engelsk-klasserommet" hvor de hentet ut tentamen.  Det var mulighet for læreren å tilpasse dokumentene som var lagt ut på its learning slik at de elevene som trengte det fikk en enklere tentamen.

Da elevene ble ferdig gikk elevene igjen inn på det digitale klasserommet og leverte tentamen. Underveis kunne faglærer sitte å følge med på hvem som hadde levert, og kunne begynne å rette allerede fra første prøve var levert inn.

1 kommentar:

  1. Hei!

    Det er fint å se at du har fått med hva LMS er, og at du har tatt med egne erfaringer med LMS. Selv har jeg også erfaring med de to du nevner, og i tillegg til de har jeg også erfaring med Microsoft Learning Gateway. Personlig mener jeg at alle de tre er ganske like i bruk, bare med ulik utforming design-messig. Hvilket LMS som er best tror jeg mange har veldig ulik mening om.

    Kanskje kunne du tatt med litt om hva eventuelle fordeler og ulemper med et LMS er? Hvordan er det med deling og innhold? (Åpent/lukket)

    Noe jeg mener er en interessant diskusjon, er LMS vs PLE. Skal man satse kun på LMS, eller kan man inkludere bruk av PLE i skolen også? Eller skal man bytte ut LMS med PLE?

    Når jeg sier bruk av "PLE" kan det virke som at PLE er et produkt. Men PLE er et vidt begrep, og ikke et enkelt produkt.

    Et PLE handler mye om hvordan vi setter disse web2.0 ressursene i system, hvordan vi utnytter de ressurser for kunnskap og læring som er tilgjengelig for oss. Hvilke verktøy ønsker vi å bruke, hvilke verktøy er mest hensiktsmessige for å få den kunnskapen vi trenger og ønsker når vi ønsker den, og på en måte som best tjener vårt behov? (UNINETT ABC)

    Personlig mener jeg at bruk av PLE vil ha mange fordeler fremfor bruk av et LMS. Men det vil alltid også være ulemper. Med ulemper er det spesielt personvern som slår meg.

    Hva synes du om PLE vs LMS?

    Kilder:
    UNINETT ABC, Personlig læring og PLE. [Internett] Tilgjengelig fra: http://www.uninettabc.no/content.ap?thisId=8976 (Lastet ned: 04.12.2001)

    SvarSlett