søndag 27. november 2011

Det digitale kompetansehjulet

Det digitale kompetansehjulet - faktorer for digital kompetanse i grunnopplæringen

Det digitale kompetansehjulet er en faktor for digital kompetanse i grunnopplæringen. Hjulet består av hjulet og en felg med seks eiker. Dette er et symbol på fremdriften til den digitale kompetansen. Mangler en eller flere av delene sinkes fremdriften eller stopper helt opp.

Felgen i hjulet består av politikk utforming og -implementering og kunnskapsgrunnlaget. Felgen har en vital betydning på et hjul og symbolisrer altså viktigheten i kompetansehjulet.
"Det er en definitiv suskessfaktor for digital kompetanse i grunnopplæringen at politikkn er koordinert og at kunnskapsgrunnlag er oppdatert og koplet både til politikkutforming og praksisfelt." (Søby 2005: 39)

Endringene må altså skje fra sentrale og regionale utdanningsmyndigheter og skolene på lokalt plan. Kunnskapsløfte gir nye læreplaner og kompetanseutvikling for skoleledere og lærere. Videre viser den til revidert fag- og timefordeling, innføring av nasjonale prøver og gir konkrete uttrykk for å utvikle skolene til mer lærende organisasjoner.

(..) modellens faktorer krever innsats på både infrastruktur,
kompetanseutvikling av skoleledere og lærere, skoleutvikling
som integrerer pedagogisk, organisatorisk og teknologisk
endring, en lærerutdanning som er i takt med en digital
tidsalder, samarbeidsformer og nettverk mellom skoler,
myndigheter, lærerutdanning og næringsliv og et variert og
kvalitetssikret digitalt innhold. Både felgen og alle eikene i hjulet
må være på plass for å skape ønsket fremdrift og utvikling.
(Søby 2005:10) 
________________________________________________________________
SØBY, M (2005): Digital skole hver dag - om helhetlig utvkling av digital kompetanse i grunnopplæringen. ITU, Universitetet i Oslo
[Internett] Tilgjengelig fra: http://www.udir.no/Upload/Rapporter/5/ITU_rapport.pdf

1 kommentar:

  1. Det digital kompetansehjulet viser hvor sammensatt dette er. Et bilde kan si mye mere enn 1000 ord. Alle eikene på hjulet må være like sterke/stramme (for å bruke sykkelspråket), for at den digital kompetanse opplæringen skal fungere. Kanskje det er derfor vi ser så store forskjeller mellom skoler? Noen skoler er veldig gode på dette, andre har knapt nok datamaskiner. Kan trekke inn Erik Prinds, som sier at det kan oppstå digitale skiller i samfunnet dersom det ikke blir gitt en god nok opplæring. Dette skrev han allerede i 1999.
    Link til boka: http://webster.hibo.no/alu/lnett/Tekster/Rum%20til%20l%C3%A6ring.pdf
    Største utfordringen mener jeg ligger på grunnskoletrinnet. Jeg har ingen erfaring fra Grunnskoletrinnet, men det kan stå som en påstand til debatt.

    SvarSlett