tirsdag 22. november 2011

Regneark

Regneark er et flott digital verktøy. Jeg bruker vanligvis Microsoft Excel, men Google Spreadsheet er et godt alternativ. I tillegg er det gratis noe som er positivt for studenter både i grunnskole og videregående.

Jeg har brukt regneark mye både som student og i undervisningen. Men jeg har bare brukt regneark i matematikken. DKL-studiet har lært meg å være digital i alle fag. Regneark er et verktøy som kan bidra til at jeg som lærer skal gi elevene muligheter til å være digital i flere fag enn bare matte.

Med utgangspunkt i mine fag, matematikk, kroppsøving og samfunnsfag vil jeg vise til læreplanen i de ulike fagene hvor regneark og funksjonene i regneark kan utnyttes. Jeg tar utgangspunkt i ungdomsskolen (Etter 10. årstrinn) da det er trinnet jeg underviser på.

Matematikk - eleven skal kunne
  • sette opp enkle budsjett og gjøre beregninger omkring privatøkonomi.
  • bruke, med og uten digitale hjelpemiddel, tall og variabler i utforskning, eksprimitering, praktisk og teortisk problemløsing og i prosjekt med teknologi og desgin.
  • lage, på papirt og digital, funksjoner som beskriver numeriske sammenhenger og praktiske situasjoner, tolke de og omsette mellom ulik representasjoner av funksjoner, som grafer, tabeller, formler og tekst.
Kroppsøving - eleven skal kunne
  • vurdere erfaringer fra aktiviteter i idrtt og dans
  • planlegge, gjennomføre og vurdere egentrening over en periode, og benytte digitale redskaper i arbeidet.
  • å kunne regne i kroppsøving. Det innebærer mellom annet å kunne måle lengder, tider og krefter. 
Samfunnsfag - eleven skal kunne
  • å behandle og sammenligne tallmateriell om faglige tema, og å bruke, tolke og lage tabeller og grafiske framstillinger. 
  • gjøre rede for størrelse, struktur og vekst i befolkninger og drøfte befolkningsutvikling og flytting i nyere tid.
  • å analysere utviklingen av rusmiddelbruk og røyking i Norge og reflektere over holdninger til rusmiddel.

1 kommentar:

  1. Eg tykkjer du skriv eit bra innlegg om rekneark. Du skriv at du kan bruke rekneark i fleire fag, her hadde det vore kjekt å høyre korleis du ville brukt det.Dette kunne du kanskje tatt med i forsettelsen som eg ser du har tenkt å skrive :)

    SvarSlett