mandag 21. november 2011

Digitale tekster og plagiat

Internett er fullt av informasjon -fagtekster, skoleoppgaver og nettbøker. Når elever skriver en digital tekst, er mulightene for å jukse stor.


plagiat, utilbørlig utnyttelse av en annens åndsprodukt, idet man utgir dennes ideer som sine egne, eller som forfatter utnytter en annens verker uten å oppgi denne som kilde; litterært, kunstnerisk tyveri. (Snl.no)

Dersom en elev benytter seg av denne muligheten, og blir tatt, kan eleven bli nektet å gå opp til eksamen.

Er plagiat et problem? Jeg har ikke et klart svar på om dette er et utbredt problem, men jeg vet det forekommer. Og da handler det ikke om hvor mange som jukser, men hvordan vi skal få bukt på problemet.

Gjennom å lese plagitat eller kontroll vet jeg at det er utviklet program som sjekker de innleverte tekstene for plagiat. Dette, kombinert med å bli nektet å gå opp til eksamen, er en måte å "skremme" elevene fra å jukse.

Men spørsmålet er; er plagiat et problem? Som student har jeg ikke et klart svar på om dette er et utbredt problem, men jeg vet det forekommer. Og da handler det ikke om hvor mange som jukser, men hvordan vi skal få bukt på problemet.

Men som Jon gjør på sin blogg spør jeg, hva er problemet? Er det studentens slappe holdning som er problemet? Eller kan det være bevistgjøring på plagiat? Er selve læringsprosessen og arbeidsmåten optimal? Som Jon skriver kommer vi langt ved å la studentene utforme en disposisjon, struktur og kategorisering sammen med andre studenter eller læreren. Dersom læreren legger opp til veiledning underveis bidrar det også mulighetene for juksing ved kopiering av andre sin tekst.

Samtidig har læreren et ansvar ovenfor elevene å lære dem rett bruk av kilder. For mye av plagiaet kan kanskje skyldes elevenes uvitenhet. Det er veldig lett for en elev å finne gode kilder til stoffet eleven jobber med og kopiere teksten inn i sitt dokument som sitt eget i beste øyemed.


Min konklusjon er at det er lærerens ansvar å forhindre plagiat. Opplæring og oppfølging er stikkord.
Men det vil alltids finne de som gjør så godt de kan for å juke likevel....


Kilder

Plagiat eller kontroll - http://infodesign.no/2007/03/legitimerer-teknisk-plagiatkontroll-en.htm?

1 kommentar:

  1. Plagiat og juksing er nok en veldig aktuell problemstilling i ungdomsskolen og på videregående. Jeg synes du har en fin tilnærming til problemet, nemlig at oppfølging og god veiledning underveis er løsningen. Og så må vi som er i barneskolen være gode på å lære elevene at å finne informasjon på nettet, og bruke det i egne arbeider, ikke dreier seg om klipp og lim...

    SvarSlett